Kategorie:

Co to są witaminy?

Avatar
Opublikowane przez rankvit

Każdy z nas na pewno słyszał o witaminach i potrafi wymienić minimum te podstawowe jak witamina C, D3, A czy witaminy z grupy B. Jednak gdy zadamy pytanie o to, czym dokładnie są witaminy, mamy już pewien kłopot, aby określić ich rolę w naszym organizmie. Pytanie wydaje się proste, ale wymaga pewnego usystematyzowania.

Czym dokładnie są witaminy?

Witaminy należą do grupy związków chemicznych odpowiedzialnych za szereg mechanizmów fizjologicznych, jakie przebiegają w naszym organizmie. Szczególną rolę odgrywają w procesach metabolicznych, gdzie pełnią funkcję regulującą. Posiłkując się analogią z informatyki, witaminy będą pełnić funkcję sterowników komputera, których rolą jest dbanie o to, aby takie podzespoły, jak procesor, karta graficzna czy pamięć funkcjonowały prawidłowo, jak i współgrały ze sobą. Przekładając to na ciało ludzkie, witaminy będą odpowiadały za pracę serca, wątroby, nerek, układu nerwowego i wiele innych narządów wewnętrznych.

Co więcej, witaminy również będą odpowiadały za budowę poszczególnych tkanek. Dlatego nie tylko będą regulować ich pracę, ale również odpowiadać za to, aby były w pełni wykształcone. Dlatego też kobiety w ciąży kładą znaczny nacisk na suplementację kwasem foliowym, który już we wczesnych fazach kształtowania się płodu odpowiada za rozwój układu nerwowego. Jak  więc zwróciłeś uwagę, jeszcze nienarodzony człowiek musi już zadbać o optymalną ilość witamin poprzez organizm kobiety. 

Większość witamin musi być dostarczana z zewnątrz

Większość witamin musi być dostarczona wraz z pokarmem. Dlatego ważne jest to, co zjadasz na co dzień, czy Twoja dieta jest wysokoodżywcza i obfituje w niezbędne witaminy. Niedobory witamin w diecie to problem, który zazwyczaj dotyczy osób starszych, ale i osobników młodych.

Jednym ze sposobów radzenia sobie z brakami dietetycznymi jest zastosowanie odpowiednich suplementów diety.
Niektóre z witamin człowiek jest w stanie wyprodukować sam. Do witamin tych należy witamina D, która jest produkowana pod wpływem promieni słonecznych, witamina K, która powstaje z udziałem flory bakteryjnej oraz witamina PP również wytwarzana  przez bakterie probiotyczne w jelitach. Mimo wszystko ogromna część populacji wykazuje niedobory tych witamin (zwłaszcza witaminy  D) i wymaga dodatkowej suplementacji. Pozostałe witaminy, jak A, E, H, C oraz cała grupa witamin B, musi być dostarczona wraz z pokarmem. 

Jak dzielimy witaminy?

Główny podział witamin klasyfikuje je na rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach. 

Witaminy rozpuszczalne w wodzie: C, biotyna, kwas pantotenowy, kwas foliowy, niacyna oraz B1, B2, B6, B12. 

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K.

Nasz organizm nie jest w stanie gromadzić znacznych ilości witamin. Jedynie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są magazynowane w ciele i ich przedawkowanie jest dużo łatwiejsze niż witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jednak, jak pokazują badania, do przedawkowania dochodzi dość rzadko. Jeszcze rzadziej dochodzi do przedawkowania witamin rozpuszczalnych w wodzie, gdyż ich nadmiar jest wydalany wraz z moczem. 

Źródła witamin w diecie

A – tłuste ryby morskie, żółtka jaj, wątróbka.

D – tłuste ryby, tran, produkty mleczne wzbogacone witaminą.

E – oleje roślinne, migdały, orzechy włoskie,

K – kalafior, jarmuż, szpinak.

C – papryka, brukselka, truskawki.

B1 – jaja, suszone owoce, orzechy.

B2 – warzywa strączkowe, ryby, jaja.

B3 – orzechy ziemne, drób, wątróbka.

B5 – czerwone mięso, ryby, jaja, wątróbka.

B6 – awokado, banany, ziarna zbóż.

B9 – szparagi, żółtka jaj, drożdże.

B12 – mięso, ryby, mleko.

Czy suplementy diety z witaminami są dobrym wyborem?

Jak pokazują badania – na przykładzie witaminy D3 – większość z nas ma zazwyczaj niedobory witaminy D3 w organizmie. Dodatkowa suplementacja wydaje się rozwiązaniem koniecznym. Co więcej, obecnymi czasy jakość produktów żywnościowych również jest gorsza, a co za tym idzie – ilość witamin w pokarmach znacznie mniejsza.

Zastosowanie odpowiednio dobranej suplementacji jest wysoce skuteczne i znacznie ułatwia nam prowadzenie diety. Suplementy tego typu są skuteczne i w pełni bezpieczne, ważne, by nie przekraczać sugerowanego dawkowania.

Preparaty suplementacyjne dzielimy na produkty tzw. multiwitaminowe, czyli takie, gdzie zawarte są wszystkie podstawowe witaminy. Spotkamy się również z preparatami, które dostarczają nam wybranych grup witamin, jak ADEK oraz tzw. B-complex, produkt zawierający witaminy z grupy B. Na rynku istnieją też preparaty, które dostarczają pojedynczych witamin, jak suplementy z witaminą D3 czy K2. Tak szeroki wybór pozwala nam na wybór produktu, który odpowiada naszym potrzebom.

O czym należy pamiętać?

Witaminy są niezbędnym elementem diety i odpowiadają  za funkcjonowanie naszego ciała.

Osoby aktywne fizycznie wykazują zwiększone zapotrzebowanie na witaminy.

Zastosowanie suplementu diety jest efektywne i w pełni bezpieczne pod warunkiem przestrzegania zaleceń dotyczących dawkowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.